دانش تکنیکی قطعا در عکاسی مهم است، ولی ثبت عکسهای عالی نیازمند دانش بصری خوبی است ،

امروزه نقش عکاسی در زندگی بشر غیر قابل انکار است.عکاسی از ظریفترین و زیباترین جلوه های پیشرفت هنری و فنی قرن اخیر است .

لنزها جزء اساسی عکاسی هستند،استفاده خلاقانه از لنز دوربین کیفیت فوق‌العاده‌ای به عکاسی داده و شکلی که شما دنیا را از درون نمایاب دوربین می‌بینید متفاوت خواهد کرد.


 

در هنر تجسمی وقتی از نقطه نام برده می شود، منظور چیزی است که دارای تیرگی یا روشنی، اندازه و گاهی جرم است و در عین حال ملموس و قابل دیدن است. نقطه در زبان هنر تجسمی چیزی است کاملاً ملموس و بصری که بخشی از اثر تجسمی را تشکیل می دهد و دارای شکل و اندازه نسبی است.

خط در واقع يك ساختار ذهني است و استفاده ازخطوط یکی از عوامل پرقدرت در عکاسی به حساب می‌آید.

عکاسی خیابانی به عنوان بدنه هنر عکاسی، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد. خیابان‌ها، پارک‌ها، مساجد، محل‌های خرید و مراکزی که مردم گرد هم می‌آیند، محل اصلی تهیه عکس‌های خیابانی است. هر چند این عکاسی شاخه‌ای از عکاسی مستند به شمار می‌آید اما از بعضی لحاظ با هم متفاوت هستند از جمله اینکه هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویر کشیدن مردم است و نه پوشش یک اتفاق. در واقع این شاخه از عکاسی آیینه‌ای است در برابر مردم که گاهی نیز با شوخ طبعی و یا لحنی طعنه‌آمیز پیام‌های سیاسی و یا اجتماعی را منتقل می‌کند که در چنین شرایطی به عکاسی مستند نزدیک می‌شود. سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ نقطه اوج و شکوفایی تاریخ عکاسی خیابانی است.

احتمالاً مهمترین بخش عکاسی ، درک نورپردازی است . امروزه تقریبا تمام دوربینهای DSLRو همچنین دوربینهای کامپکت یک فلاش داخلی دارند . اما فلاش داخلی دوربین همیشه بهترین انتخاب نیست و حتی گاهی جواب نمی دهد .

در عصر حاضر ، یکی از معضلات بسیاری از عکاسان ، نحوه نگارش کپشن است .

اگرچه نخستین عکس مد شناخته شده در جهان به تاریخ سال 1850میلادی در دادگاه ناپلیون سوم برمیگردد ، اما تا اوایل قرن 20 این شاخه از عکاسی به عنوان یک هنر عمومی در بین مردم شناخته شده نبود .نخستین نشانه های این هنر همراه با گسترش مد در بین عموم مردم دیده شد.نخستین مجلات مد ،هارپر بازار و ووگ برای نشان دادن لباسها از قرار دادن آنها در دست استفاده میکردند .

 

لیپارد و کولمن در مورد رابطه منتقد با هنرمند سوالی کلیدی مطرح می کنند و هر یک پاسخی متفاوت می دهند : کولمن به حفظ فاصله ای معقول میان منتقد و هنرمند اعتقاد دارد و لیپارد به همکاری میان آن دو

رهیافت عكاسی از دورۀ تصویرگری وروایت پردازی نقاشانه و تبدیل این پدیده ازنگاه ابزاری به یك هنر مستقل مرهون تلاش و ذكاوت گروهی از عكاسان اندیشمند بوده است جنبش پیكـتوریالیسم كمك های شایانی به این امر كرده است.

اواخر قرن نوزدهم كه عكاسي به مثابه يك پديدار صنعتي ـ هنري ظهور پيدا كرد، براي اولين بار قوه‌ي باصره و حس مشترك انسان بمدد خيال و حافظه او، همان چيزي را از دنيا بيرون ساختند كه اتاق تاريك مي‌توانست بسازد. جهان هيولايي و بي‌شكل صرفاً مادي و تهي، بدين‌سازن ساحت بينش تجربي و حسي دروني انسان در عالم ذهن و خيال و حتي بينش كلاً علمي جديد انسان، با آن تصويري كه در اتاق تاريك بر روي قاب تصويرِ حلقه فيلم شكل مي‌گرفت، مشابه شد، و به يك تساوي رسيد.

ماهيت عكس ثبت لحظه است .لحظه اي از حركتي كه در گذشته شروع شده و در آينده ادامه خواهد يافت . ماهيت عكس ثبت برشي از صحنه ي گسترده اي است كه در برابر دوربين قرار دارد و توان عكس نشان دادن يك چهره از يك پديده است و نه همه چهره ها....

از زمان اختراع و گسترش فن عکاسی در نیمۀ اول قرن نوزدهم، گـفتگوها و مباحث نظری پیرامون آن تداوم داشته است. این گـفتگوها، جهت ها و موضوعات مختلفی داشته است، از بررسی ماهیت فلسفی ثبت مکانیکی ظاهر جهان مریــی و یا تحلیل کاربردها و تاثیرات این رسانۀ نوین گرفته تا این پرسش دیرپا که آیا عکاسی هنر است؟ نظریه پردازی در باب عکاسی به موازات تحولات سریع و دور از انتظار رسانۀ عکاسی، فراز ونشیبب های قابل توجهی داشته و هم اکنون با انقلاب دیجیتال، وضعیت و چشم اندازهای بسیار جدیدی یافته است.

عکاسی از همان دهه های اول پیدایش مورداستقبال روز افزون اقشار مختلف قرار گرفته است. گستردگی ارتباط و تعامل عکاسی با دیگر علوم و استفادۀ بین رشته ای ازلحظه تولد همواره به صورت کاربردی مدنظرو مورد استفاده دانشمندان بوده است.

ضریب برش (کراپ فکتور – Crop factor) نسبت اندازه سنسور یک دوربین به یک فریم فیلم ۳۵ میلیمتری است. از آن برای محاسبه فواصل کانونی موثر و مقایسه لنزها در بین DSLR ها استفاده می شود.

شاخه‌ای از عکاسی‌ست که به ثبت تصاویر از درگیری‌های مسلحانه و زندگی در مناطق جنگ‌زده می‌پردازد. عکاسی جنگ به مردم کمک می‌کند تا عمق یک فاجعهٔ جنگی را که از طریق نوشتار قابل انتقال نیست درک کنند.

جامعه شناسی مطالعه ی جهانی است که ما در آن زندگی می کنیم و ما در جهانی زندگی می کنیم که در حال مشاهده کردن و دیدن هستیم؛ بنابراین طبیعی به نظر خواهد رسید که ما تصاویر جهان را به عنوان بخشی از روش و چگونگی مطالعه ی جامعه ثبت کنیم.

ارتقـاء شـیوۀ گـفتگـو در عكاسـی از تصویرگـری و روایت گـری عكـس نقاشـی گونه بـه منزلـت هنـری بـه سـبب تـلاش گروهـی از عكاسـان هنرمنـد بـا مطـرح كـردن عكاسـی صریـح و مواجـه بدون واسـطه با سـوژه میسـر گردید. گامهای مؤثر توسـط آالفرد اسـتیگلیتز با تاسـیس گروه عكاسـی جدایــی طلب برداشـته شـده بود. این گروه با تفكر مسـتقل بودن رسـانۀ عكاسـی ازدیگـر هنرهـا مخصوصـا نقاشـی بـر بیـان خودكـفـای عكـس هنـری تاكيد داشتند.

مکتب امپرسیونیسم یکی از مکاتب و سبک‌های هنری در تاریخ هنر به شمار می‌رود که برای اولین بار از عنوان نقاشی "کلود مونه" با نام "دریافت (امپرسیون) طلوع آفتاب" اقتباس شده است.

در جریان دگرگونی نگرش فلسفی به انسان و موجودیت او و همچنین تحول در ادبیات و هنر،در عكاسی هم مانند عرصه های دیگر هنر تغییرات بنیادین در شیوۀ پرداختن به این رسانه وارائه آثار آن پدید آمد.

هرکسی باید کمی عکاسی یاد بگیرد چرا که تمامی افراد می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. نه تنها این یک سرگرمی لذت بخش است؛ بلکه عکاسی می‌تواند شما را شخصیت شما را نیز رشد دهد.

عکاسي در مقام يک هنر، با برش زدن بخش هايي از جهان و ارائه روايتي دگرگونه از آن ها حرکتي است در جهت بيشينه ساختن امکان هاي حيات و حقيقت. رسالت عکس ها تنها در اين نيست که واقعيت را بي هيچ مداخله اي بازنمود دهند، بلکه آن چه آن ها را به جريان هايي فکري/ فلسفي بدل مي کند، گذر از مرزهاي حقيقت متعارف و خلق آن به شيوه هايي جديد است.

در دوران شکوفایی صنعتی و اقتصادی اروپا و آمریکا همپای پیشرفت،توسعه فناوری و همچنین عطش دانشمندان به اختراع و اکتشافات جدید،در دهه سوم قرن نوزده عکاسی و ثبت تصاویر به وسیله تلاش جمعی از فیزیکدانان و مهندسین صنایع و شیمیدانان پا به عرصه وجود نهاد و تلاش چندین ساله برای برآوردن یکی دیگر از آرزوهای دیرینه بشر که همان ثبت بلند مدت و دائمی تصاویر بود ممکن گشت.

عمق میدان ناحیه ای است كه تمام عناصر موجود در آن، در عكس واضح باشند.هر چه عمق میدان بیشتر باشد ،ناحیه واضح در اطراف(جلو و پشت) نقطه فوكوس بیشتر است.در عكسی كه عمق میدان آن كم است، ممكن است ناحیه پشت(یا جلو) نقطه فوكوس دوربین ،محو شود.

تأثیر پیدایش عکاسی بر روند ادامه ی نقاشی را نمی توان کتمان کرد. می توان ادعا کرد که عکاسی در زمینه هایی به صورت غیر مستقیم از نقاشی حمایت کرد و به نقاشان این اجازه را داد که تصویری از طرحهای خود را داشته باشند تا سر فرصت در آتلیه یا محل کار خود با ذهنی بازتر و آرامش بیشتری به خلق اثر خود بپردازند.

پرداختن به مقوله نقد و تحلیل عکس می تواند مخاطب را از تردید وسرگردانی برهاند.

عكاسی مانند هر وسیله بیانی دیگری زبان خاص خودش را دارد. آموختن این زبان به ما كمك می كند تا از طریق عكس هایی كه می گیریم، فكرها و جهان اطرافمان را بیان كنیم.

در هنر و به ویژه در عکاسی قانونی وجود ندارد، خیلی بی‎پایه و شگفت‎انگیز است. اشتراک در واژه‎ی قانون این توهم را پیش آورده است: قانون در قضاوت و قانون در فیزیک نیوتنی.

چند لنز و فیلتر نمی تواند ابزار کافی برای گرفتن عکس خوب و زیبا باشد.عکاسی، هنر و پدیده ای است که می آموزد، اطلاع رسانی می کند و به ثبت خاطرات می پردازد و به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان امروزی در آمده است.

تأثیر پیدایش عکاسی بر روند ادامه ی نقاشی را نمی توان کتمان کرد. می توان ادعا کرد که عکاسی در زمینه هایی به صورت غیر مستقیم از نقاشی حمایت کرد و به نقاشان این اجازه را داد که تصویری از طرحهای خود را داشته باشند تا سر فرصت در آتلیه یا محل کار خود با ذهنی بازتر و آرامش بیشتری به خلق اثر خود بپردازند.

آغاز عکاسى در ايران به دوران قاجار و سلطنت ناصرالدين‌شاه باز مى‌گردد. از عکس‌هاى موجود از اين دوران مى‌توان به راه و رسم زندگى سنتى آن زمان پى برد و تصاويرى که از ابنيه و عمارات آن دوران به‌جا مانده براى مطالعات تاريخى قرن نوزدهم ايران ارزشى مستند دارد و در ضمن اطلاعاتى از نظام حکومتى دولت قاچار و سلسله مراتب آن براى ما به تصوير مى‌کشد.

از همان آغاز تکوین عکاسی در سال 1839 زبان هنر یکی از اجزای اصلی عکاسی بود؛ مثلاً آماتورهای پولداری که به شکل تفننی به عکاسی می‌پرداختند. از خبرگان گراوورسازی الگوبرداری می‌کردند. اما بیست سالی گذشت تا ادعاهایی جدی در باب هنر بودن عکاسی مطرح شود.

در بحث جامعه‌شناسی عکاسی شاید پرسش اول نحوه پیوند عکاسی و جامعه شناسی باشد. بین جامعه شناسی و عکاسی شباهت‌های زیادی هست. هوارد بکر در مقاله "عکاسی و جامعه شناسی" استدلال می‌کند که عکاسی و جامعه شناسی تولدی هم زمان داشته‌اند.جامعه شناسان حداقل در سه زمینه با دوربین و عکاسی ارتباط نزدیک داشته اند .

 

 

 

 

این روزها کم هستند محافلی که رویکردهای نظری حوزه هنرهای تجسمی و جریان های آن را مورد بررسی قرار دهند.اما از سوی دیگر نباید فراموش کرد حجم بزرگ تری از آثار تجسمی که در کشورمان آفریده می شود با کمی اغراق، آگاهانه یا ناآگاهانه خالی از رویکرد مشخصی در آفرینش شان هستند، به طوری که رویکرد یکپارچه به اثر هنری در اقلیتی از هنرمندان تجسمی که اغلب برخاسته از نگاه آکادمیک به این مقولات است، خلاصه شده است.

در عصر ارتباطات عکاسان خبری که به شکارچیان ثبت وقایع معروف شده اند، در کنار خبرنگاران نقش مهمی در تکمیل و غنا بخشیدن به اخبار و اطلاع رسانی از رویدادها دارند.

تجهیزات عکاسی با کیفیت، به تنهایی باعث نمی‌شوند عکاس خوبی شوید. این چیزی است که حرفه‌ای‌ها به شما می‌‌گویند.

اندکی بعد از جنگ، زندگی خیابانی پاریس تبدیل شد به سوژه ای ایده آل برای سیل انبوهی از کتاب های عکس که از میان مولفان شان می توان به این نام ها اشاره کرد

 برای عکاسی یکی از مهم ترین نکاتی که به ثبت یک عکس موفق و زیبا کمک می کند دید فرد می باشد ، برای بهبود در دید نیاز به دانستن و آشنایی با مفهوم بصیرت داریم که چگونه باید دید سوادر بصری به ما کمک می کنه که با اجسام حول محورمون راحتتر ارتباط بگیریم

شاید بسیاری افراد در حال حاضر علاقه‌مند به شروع یادگیری عکاسی هستند ولی نمی‌دانند که از کجا و چگونه باید کار خود را شروع کنند. همیشه در همه علوم و حرفه‌ها یادگیری مسائل پایه از همه‌چیز مهم‌تر است. اگر شما عکاسی را با فهمیدن مسائل اصلی و پایه آن شروع کنید بی‌شک می‌توانید باپشتکار و تلاش عکاس خوبی شوید. در اینجا ما باهم به بررسی کردن مفاهیم پایه عکاسی می‌پردازیم تا بتوانیم نکات خوبی را در اختیار عکاسان تازه‌کار قرار دهیم.

ابعاد سنسور دوربین از مهم‌ترین مقوله‌های داشتن یک عکس خوب و با کیفیت در عکاسی می‌باشد و از تاثیر مستقیم آن بر عکس‌ها نمی‌توان چشم پوشی کرد.

قلب هر دوربین دیجیتال سنسور تصویر آن است. سنسور تصویر، قطعه‌ای است که نور را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌کند. از طریق این سنسور است که دوربین شما تصویر را به صورت دیجیتالی ذخیره می‌کند. به جز دوربین های عکاسی دیجیتال، از این قطعه در دیگر ابزارهای تصویربرداری هم استفاده می‌شود.

هيجان و لذت ديدن عكس، در همان لحظه كه گرفته مى شود، رمز نفوذ دوربين عكاسى ديجيتال در بين مردم است؛ هر چند كه نقش هزينه كم، قابليت اصلاح اشتباه با تكرار، امكان ويرايش سريع و آسان و قابليت ارسال آسان عكس هاى ديجيتال را نبايد ناديده گرفت.

عکاسی مستند، شاخه‌ای ازعکاسی است درآن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع، (عموماً مردم) بی‌طرفانه، عکسی واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راستگو ارائه دهد.

بسیاری بر این باورند که فتوژورنالیسم (عکاسی خبری) یکی از بهترین ابزارهای ارتباط جمعی می‌باشد. نوشتن و صحبت کردن هر دو مستلزم دانش زبان خاصی هستند، ولی تصویر را هر کسی می‌تواند درک کند. حالات چهره، احساسات، حرکات بدن، ژست‌ها، کادربندی و حتی نور و سایه همگی می‌توانند همانند کلمات داستانی را نقل کنند.

 

عکاسی ، واقعی ترین رسانه تصویر سازی است ، عکاسی نحوه نگاه ما به جهان و خودمان را دستخوش تحول کرده است: عکاسی درک بنیادین ما را از واقعیت تغییر داده ، و در این فرایند ، خود نیز دچار تحول شده است . این دریافت که عکس ها سازه های واقعیت و نه بازتاب های آن هستند ، اساس حضور این رسانه در عالم هنر است. این دریافت به ما میگوید که عکاسی مانند نقاشی بازتاب حال و هوای هنری روز است.نشانه های تردیدی فراگیر نسبت به عکاسی در جهان هنر امروز به چشم میخورد.

در مورد سبک ها و دوره های هنری و تاریخی زیانبارترین فرضیه این است که گمان کنیم مجموعه قوانین ثابتی وجود دارد که به کمک آن بتوان هنر را از غیر هنر تشخیص داد و بر اساس همان قوانین ارزش و منزلت هر اثر هنری را به دقت درجه بندی کرد.

عکاسی (Photography) از دو واژه یونانی نور (photo) و ثبت کردن (graphing) گرفته شده است عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است. 

“فاین آرت“  برای بیان حس زیبایی شناسی، برقرای ارتباط  و یا ایجاد تفکر به وجود آمده است.  این هنر  بیش از آنکه برای اهداف کاربردی ساخته شده باشد برای پرداختن به اهداف زیبایی شناسانه ایجاد شده . این هنر نوعی از انواع هنر است که در درجه اول به منظور فراهم آوردن زیبایی و لذت و نه برای استفاده تجاری ایجاد شده است. به همین دلیل فاین آرت به نشاط بخشی، تفکر برانگیز بودن، و زندگی بخش بودن آن شناخته می شود .

بندرعباس - داور چهارمین جشن عکس هرمزگان با مهم شمردن نگاه و تفکر یک عکاس نسبت به محیط اطراف خود و اگاهی نسبت آنچه می‌خواهد انجام دهد گفت: در درجه اول یک عکاس باید با بینش صحیح تحلیلگر پیرامونش باشد.

قدم بعدی شما در عکاسی چیست؟ اگر احساس می کنید که همیشه گرفتن یک عکس را تکرار می کنید، بهتر است که کمی مکث کنید و به جهت دیگری از عکاسی نگاه کنید. این کار ساده ای در عکاسی است، ما می توانیم حافظه دوربین را عوض کنیم، لنز دیگری روی دوربین وصل کنیم و از چیزی جدید عکس بگیریم.

مهم تر از هر چیز، از ابتدایی ترین چیزها شروع کنید. کنترل کامل روی دوربین داشته باشید با نوردهی آشنایی کامل داشته باشید. به متغیر های دیافراگم، سرعت شاتر و ISO کاملاً مسلط شوید.

ساختمان ها همیشه سوژه های جالبی بوده اند ، به همین دلیل باید طرز عکاسی از آنها را یاد بگیرید.
پنج توصیه زیر را برای ثبت عکس‎هایی خارق العاده از ساختمان ها جدی بگیرید:

سه حالت متفاوت برای انجام فوکوس خودکار وجود دارد و میتوانید در هنگام انتخاب فوکوس خودکار نوع آن را هم انتخاب کنید. این حالت ها تنظیمات متفاوتی را در اختیار کاربر قرار می دهند. ما هر کدام از آنها و دلیل انتخاب شان را شرح خواهیم داد.

در این مقاله با اصطلاحات و ساختمان دوربین AD Converter-AF Assist Lamp-AF Server-Auto Focus-Anti Shake-Battery-Bufferآشنا می شوید. 

در این مطلب به نکاتی برای مراقبت از دوربین و اشتباهاتی می پردازیم که عکاسان هنگام تمیز کردن دوربین مرتکب می شوند.

مشکلات و اشتباهات مشخصی در عکاسی وجود دارند که معمولا نه تنها برای عکاسان تازه کار، بلکه گاهی برای عکاسان باتجربه نیز رخ می دهند. خبر خوب این است که می توانید با اندکی بیشتر دانستن در موردشان از آن ها جلوگیری کنید.

19ترفند در عکاسی HDR به همراه تصاویری از این نوع عکاسی را مشاهده می کنید.

بوکه هم یک اصطلاح ژاپنی است که به معنی بلور یا همان تار میباشد. بدون شک بوکه یکی از جالب ترین تکنیک های عکاسی دیجیتال میباشد.

در این مطلب آموزشی کوتاه به شما یاد خواهیم داد که چگونه از انعکاس های ایجاد شده روی آب و روغن عکس های آبستره بسیار زیبایی بگیرید.

نقاش انتزاع گرا، حداقل در شروع کارش تصور کم و بیش کاملی از کادربندی انتزاعی که میخواست روی بوم نقاشی بیافریند در ذهن داشت. در مقابل عکاسی تصور از پیش آماده شده ای درباره یک شکل نداشت. اما چشم ورزیده ای به وی کمک میکرد تا بنگرد که چگونه یک ترکیب اتفاقی میتواند تاثیر انتزاع گونه داشته باشد و عکاس بوضوح قادر بود کادربندی را با وسایل کاملا فنی ایجاد کند.

عکاسی نیز مانند هر هنر دیگری، میتواند آبستره یا انتزاعی باشد. البته این کار در عکس بسیار مشکل تر است. زیرا عکس کاملا به واقعیت وابسته است.

تصاویری از معماری‌های رنگی و مینیمال می‌بینید که با زاویه دید عکاس، بسیار زیباتر از آنچه هستند، دیده می‌شوند.

کالیبراسیون صفحه نمایش چیست و چگونه می تواند در بهبود کیفیت تصاویر شما تاثیر داشته باشد

یک سری متعلاقات گوناگون ساخته شده اند تا شما بتوانید آنها را با لنز خود استفاده کنید.ما در اینجا می خواهیم با زبانی ساده مزایا و ایرادات آنها را برای شما بیان کنیم.

هیچ ژانری از عکاسی نمیتواند دنیای شگفت انگیز ذره بینی و ریز اطراف ما را مانند عکاسی ماکرو به چشم ما بیاورد

امانت داری و اخلاق مداری.

محتوای این سایت با ذکر منبع و تحت شرایط مجوز کریتیو کامنز تخصیص 4.0 بین‌المللی قابل استفاده است.

Content by this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.

rss

بالا