دانش تکنیکی قطعا در عکاسی مهم است، ولی ثبت عکسهای عالی نیازمند دانش بصری خوبی است ،

امروزه نقش عکاسی در زندگی بشر غیر قابل انکار است.عکاسی از ظریفترین و زیباترین جلوه های پیشرفت هنری و فنی قرن اخیر است .

لنزها جزء اساسی عکاسی هستند،استفاده خلاقانه از لنز دوربین کیفیت فوق‌العاده‌ای به عکاسی داده و شکلی که شما دنیا را از درون نمایاب دوربین می‌بینید متفاوت خواهد کرد.


 

در هنر تجسمی وقتی از نقطه نام برده می شود، منظور چیزی است که دارای تیرگی یا روشنی، اندازه و گاهی جرم است و در عین حال ملموس و قابل دیدن است. نقطه در زبان هنر تجسمی چیزی است کاملاً ملموس و بصری که بخشی از اثر تجسمی را تشکیل می دهد و دارای شکل و اندازه نسبی است.

خط در واقع يك ساختار ذهني است و استفاده ازخطوط یکی از عوامل پرقدرت در عکاسی به حساب می‌آید.

عکاسی خیابانی به عنوان بدنه هنر عکاسی، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم را سوژه اصلی خود قرار می‌دهد. خیابان‌ها، پارک‌ها، مساجد، محل‌های خرید و مراکزی که مردم گرد هم می‌آیند، محل اصلی تهیه عکس‌های خیابانی است. هر چند این عکاسی شاخه‌ای از عکاسی مستند به شمار می‌آید اما از بعضی لحاظ با هم متفاوت هستند از جمله اینکه هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویر کشیدن مردم است و نه پوشش یک اتفاق. در واقع این شاخه از عکاسی آیینه‌ای است در برابر مردم که گاهی نیز با شوخ طبعی و یا لحنی طعنه‌آمیز پیام‌های سیاسی و یا اجتماعی را منتقل می‌کند که در چنین شرایطی به عکاسی مستند نزدیک می‌شود. سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ نقطه اوج و شکوفایی تاریخ عکاسی خیابانی است.

احتمالاً مهمترین بخش عکاسی ، درک نورپردازی است . امروزه تقریبا تمام دوربینهای DSLRو همچنین دوربینهای کامپکت یک فلاش داخلی دارند . اما فلاش داخلی دوربین همیشه بهترین انتخاب نیست و حتی گاهی جواب نمی دهد .

در عصر حاضر ، یکی از معضلات بسیاری از عکاسان ، نحوه نگارش کپشن است .

اگرچه نخستین عکس مد شناخته شده در جهان به تاریخ سال 1850میلادی در دادگاه ناپلیون سوم برمیگردد ، اما تا اوایل قرن 20 این شاخه از عکاسی به عنوان یک هنر عمومی در بین مردم شناخته شده نبود .نخستین نشانه های این هنر همراه با گسترش مد در بین عموم مردم دیده شد.نخستین مجلات مد ،هارپر بازار و ووگ برای نشان دادن لباسها از قرار دادن آنها در دست استفاده میکردند .

 

لیپارد و کولمن در مورد رابطه منتقد با هنرمند سوالی کلیدی مطرح می کنند و هر یک پاسخی متفاوت می دهند : کولمن به حفظ فاصله ای معقول میان منتقد و هنرمند اعتقاد دارد و لیپارد به همکاری میان آن دو

رهیافت عكاسی از دورۀ تصویرگری وروایت پردازی نقاشانه و تبدیل این پدیده ازنگاه ابزاری به یك هنر مستقل مرهون تلاش و ذكاوت گروهی از عكاسان اندیشمند بوده است جنبش پیكـتوریالیسم كمك های شایانی به این امر كرده است.

اواخر قرن نوزدهم كه عكاسي به مثابه يك پديدار صنعتي ـ هنري ظهور پيدا كرد، براي اولين بار قوه‌ي باصره و حس مشترك انسان بمدد خيال و حافظه او، همان چيزي را از دنيا بيرون ساختند كه اتاق تاريك مي‌توانست بسازد. جهان هيولايي و بي‌شكل صرفاً مادي و تهي، بدين‌سازن ساحت بينش تجربي و حسي دروني انسان در عالم ذهن و خيال و حتي بينش كلاً علمي جديد انسان، با آن تصويري كه در اتاق تاريك بر روي قاب تصويرِ حلقه فيلم شكل مي‌گرفت، مشابه شد، و به يك تساوي رسيد.

ماهيت عكس ثبت لحظه است .لحظه اي از حركتي كه در گذشته شروع شده و در آينده ادامه خواهد يافت . ماهيت عكس ثبت برشي از صحنه ي گسترده اي است كه در برابر دوربين قرار دارد و توان عكس نشان دادن يك چهره از يك پديده است و نه همه چهره ها....

از زمان اختراع و گسترش فن عکاسی در نیمۀ اول قرن نوزدهم، گـفتگوها و مباحث نظری پیرامون آن تداوم داشته است. این گـفتگوها، جهت ها و موضوعات مختلفی داشته است، از بررسی ماهیت فلسفی ثبت مکانیکی ظاهر جهان مریــی و یا تحلیل کاربردها و تاثیرات این رسانۀ نوین گرفته تا این پرسش دیرپا که آیا عکاسی هنر است؟ نظریه پردازی در باب عکاسی به موازات تحولات سریع و دور از انتظار رسانۀ عکاسی، فراز ونشیبب های قابل توجهی داشته و هم اکنون با انقلاب دیجیتال، وضعیت و چشم اندازهای بسیار جدیدی یافته است.

عکاسی از همان دهه های اول پیدایش مورداستقبال روز افزون اقشار مختلف قرار گرفته است. گستردگی ارتباط و تعامل عکاسی با دیگر علوم و استفادۀ بین رشته ای ازلحظه تولد همواره به صورت کاربردی مدنظرو مورد استفاده دانشمندان بوده است.

ضریب برش (کراپ فکتور – Crop factor) نسبت اندازه سنسور یک دوربین به یک فریم فیلم ۳۵ میلیمتری است. از آن برای محاسبه فواصل کانونی موثر و مقایسه لنزها در بین DSLR ها استفاده می شود.

شاخه‌ای از عکاسی‌ست که به ثبت تصاویر از درگیری‌های مسلحانه و زندگی در مناطق جنگ‌زده می‌پردازد. عکاسی جنگ به مردم کمک می‌کند تا عمق یک فاجعهٔ جنگی را که از طریق نوشتار قابل انتقال نیست درک کنند.

جامعه شناسی مطالعه ی جهانی است که ما در آن زندگی می کنیم و ما در جهانی زندگی می کنیم که در حال مشاهده کردن و دیدن هستیم؛ بنابراین طبیعی به نظر خواهد رسید که ما تصاویر جهان را به عنوان بخشی از روش و چگونگی مطالعه ی جامعه ثبت کنیم.

ارتقـاء شـیوۀ گـفتگـو در عكاسـی از تصویرگـری و روایت گـری عكـس نقاشـی گونه بـه منزلـت هنـری بـه سـبب تـلاش گروهـی از عكاسـان هنرمنـد بـا مطـرح كـردن عكاسـی صریـح و مواجـه بدون واسـطه با سـوژه میسـر گردید. گامهای مؤثر توسـط آالفرد اسـتیگلیتز با تاسـیس گروه عكاسـی جدایــی طلب برداشـته شـده بود. این گروه با تفكر مسـتقل بودن رسـانۀ عكاسـی ازدیگـر هنرهـا مخصوصـا نقاشـی بـر بیـان خودكـفـای عكـس هنـری تاكيد داشتند.

مکتب امپرسیونیسم یکی از مکاتب و سبک‌های هنری در تاریخ هنر به شمار می‌رود که برای اولین بار از عنوان نقاشی "کلود مونه" با نام "دریافت (امپرسیون) طلوع آفتاب" اقتباس شده است.

امانت داری و اخلاق مداری.

محتوای این سایت با ذکر منبع و تحت شرایط مجوز کریتیو کامنز تخصیص 4.0 بین‌المللی قابل استفاده است.

Content by this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.

p><

 

rss

بالا